NÄR LILLA HJÄRTAT KOMMER TILL VÄRLDEN

Gårdagens träff på BB Stockholm var ett väldigt bra informationsmöte som hölls av en mysig barnmorska med norrländska rötter (känns alltid bra i hjärtat). Hon berättade lite bakgrund till hur BB Stockholm en gång startade, hur deras verksamhet ser ut idag och hur en normal förlossning och eftervård går till hos dom.  

 

De få frågor som vi hade fick vi svar på och när vi efteråt pratade om BB Sthlm vs. DS så kände vi starkare båda två för det första alternativet även om det är väldigt lite som skiljer dom åt. En av fördelarna är dock att man inte blir slussad till ett BB-hotell med en ny personal utan man får stanna kvar i deras lokaler i ett eget rum. Pappan erbjuds även helpension jämfört med halvpension på DS. Sen, som på alla sjukhus i Stockholm, så har man endast en prioriterad plats men vi håller såklart våra tummar och tår för att dom har möjlighet att ta emot oss den dag då förlossningen sätter igång.

 

På mitt sängbord ligger nu Gudrun Abascals, chefsbarnmorska på BB Stockholm, Att föda – En barnmorskas tankar, råd och erfarenheter. Ett boktips för alla er som går i väntans tider! Har tidigare läst en del kapitel men jag ska fräscha upp mitt minne och läsa igenom boken som är en vägledning och som på ett personligt och informativt plan berättar om hur en förlossning går till och hur man på bästa sätt förbereder sig. En pocketversion av Att möta förlossningssmärtan, av samma författare, är även på väg hem så jag har en del litteratur att plöja igenom den närmsta tiden. Någon som har läst Att möta förlossningssmärtan?

 

Idag är det äntligen fredag, vilket egentligen inte spelar någon större roll för min del eftersom jag skrotar runt här hemma alla fem vardagar, men det ska såklart bli skönt att få sällskap av Mr M i helgen. Några större planer har vi inte förutom att köra bort alla kartonger från barnvagnen, spjälsängen etc. till återvinningen.

 

Önskar er alla en riktigt skön fredag och en bra start på denna helg som förmodligen många av er har sett fram emot efter den första hela arbetsveckan. Kram från mig! ♥

Bild: Privat © - Gudrun Abascal Att föda – En barnmorskas tankar, råd och erfarenheter.


Kommentarer
Postat av: Mikaela - gravid i vecka 35

Haha. Jag skrattade också när jag läste den kommentaren :D Men jag tycker det syns väldigt tydligt vad som är bak och fram, men kanske är för att jag tagit fotot? Hum.



Nej, men vad roligt! :D Vi har också den 21 Februari, men om min mamma har rätt så kommer bebisen tidigare, så det återstå att se :)



Nejnej, men det är klart att du får "kidnappa" min idé, det gör ingenting alls - bara att skriva på! :D



Kram

2011-01-14 @ 11:42:43
URL: http://mikaelalindebrand.blogg.se/
Postat av: Vita villan

sv: tack så mycket, mysig blogg du har med=) Vad härligt att det inte är så långt till BF =) Du har nu den bästa tiden framför dig!



Sälen var underbart, skönt att komma hemifrån =)



Kram!

2011-01-15 @ 10:41:16
URL: http://mariaochhenrik.blogg.se/
Postat av: *malin*

Jag läste nyligen Att möta förlossningssmärtan och det var definitivt en av de bästa gravidböckerna jag läst. Den gav en massa nyttig och intressant läsning och stillade en hel del av mina tankar. Läs gärna min recension på min blogg om den.



Vad komiskt, vi var på vårt första föräldrautbildningsmöte och även där hade BM norrländska rötter! :-) Det är konstigt, men deras dialekt gör en trygg på ngt sätt.



Nu är det inte långt kvar!

2011-01-15 @ 11:05:55
URL: http://malinsblog.wordpress.com
Postat av: razzel

Nu är det ju drygt 10 år sedan jag födde mitt tredje barna men jag har haft Anna Wahlgrens Barnaboken som bibel både till förlossningar och genom de första åren. Visst kan mycket kännas omodernt nu men hon är så fylld av sunt bondförnuft till motvikt till mycket annat "nuförtiden" . Hennes andningsövningar hade jag stor glädje av under förlossningarna!

2011-01-18 @ 14:11:24
URL: http://www.hemmahosrazzel.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0