EN NORRLÄNDSK DELIKATESS

Jag fattade galoppen ganska tidigt i livet över hur galet gott torkat renkött är. Detta är något som jag och min kära far, som har vuxit upp i Arvidsjaur bland renar (inte bokstavligen), har gemensamt. Det brukar därför dimpa ner en bit i brevlådan lite titt som tätt och numer har jag även en stark konkurrent till dessa bitar i form av Mr M. De brukar därför inte bli liggandes någon längre stund i kylskåpet utan det säger snarare poff och så är biten borta.

 

Halv åtta hos mig så bjöd igår den jämtländska herren Olle på en gräddig svampsoppa serverat med torkat renkött samt riven Västerbottensost till förrätt. Detta kan bara inte bli fel så jag är väldigt nyfiken på att testlaga receptet. Bäst bara att skriva upp det på morgondagens matsedel medan det fortfarande finns kvar några bitar renkött.


Idag har det varit helt fantastiskt väder här i storstaden med strålande sol, ett par minusgrader och fågelkvitter. Något man självklart vill ta till vara på så det blev en timmes (vaggandes) promenad och det sinande d-vitaminförrådet börjar så smått fyllas på. Den här årstiden, och någon månad framåt, är utan tvekan en av de bättre på året!

 

Ha en fortsatt skön torsdagseftermiddag nu, kram från mig! ♥

Bild: Privat © - En bit torkat renkött och en lappkniv som jag har fått ärva från världens bästa farfar. Den används flitigt här hemma till att skära detta underbart goda kött med.


Kommentarer
Postat av: MAMMA

Attans att vi inte var kvar hos er nu, jag hade gärna hjälpt er göra slut på det köttet.

Kramisar

2011-01-27 @ 15:25:39
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Åh så gott med torkat renkött och era middagar vet jag ju alltid är fantastiskt goda.

2011-01-30 @ 21:31:55
URL: http://www.inspireramera.se

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0