KONSTEN ATT TYDA REGLER

SGI, lägsta-nivå-dagar, föräldrapenning, hälften var, jämställdhetsbonus?

 

Det är inte helt självklart med innebörden av dessa nya uttryck när de duggar tätt och man tidigare aldrig haft något med försäkringskassan att göra.

 

I morse hade vi lyckligtvis fått plats (som för övrigt verkar dock gå åt som smör i solsken) på ett av de informationsmöten som hålls av Försäkringskassan. Jag kände mig efteråt ganska klar i knoppen medan Mr M fortfarande såg ut (mer eller mindre) som ett frågetecken. Men det ska vi nog kunna råda bot på, om inte annat med ett telefonsamtals hjälp vilket jag gissar inte blir det sista. Försäkringskassan och kundtjänst, here we come!

 

Nu ska jag alldeles strax göra mig klar för att sätta mig och barbamamma-magen på tåget till Uppsala för att möta upp de bästa jobbtjejerna för en middagsdejt. Ska bli kul att få en uppdatering om vad som har hänt sedan vi sist sågs.

 

På återseende, en stor kram till er! ♥

Bild: Privat © - Den gröna foldern ligger nedpackad i BB-väskan då den innehåller information om hur den blivande pappan (tydligen) enklast skickar i väg ett sms från BB för att få rätt till sina 10 dagar.


Kommentarer
Postat av: Dessi - Home and desire

Spännande! Vi ska också ta och boka in oss på en sån träff lite längre fram... Det är nog läge för det med tanke på allt det röriga! :)



Kram!

2011-02-02 @ 13:58:29
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Puh vilken djungel, skönt att de anordnar träffar!

2011-02-02 @ 16:40:10
URL: http://www.inspireramera.se
Postat av: *malin*

Puh ja! Det är många uttryck man ska lära sig... Vi var på ett sådant möte redan i höstas, men jag vet inte om jag blev klokare. Nu har vi ju dessutom startat eget företag mitt i graviditeten så jag har redan skickat in mängder med papper till FK och håller tummarna för att jag ens ska få ut ngn liten peng.



Hoppas du mår bra!

2011-02-02 @ 18:15:07
URL: http://malinsblog.wordpress.com
Postat av: Catrin

Nä, det är inte helt enkelt att förstå sig på. Har samma huvudbry här. :)

Funderar på att gå på ett sådant möte vi också, för det är nog mycket man inte vet (men borde veta för att få ut mest av föräldraledigheten).

Kramkram

2011-02-02 @ 19:30:49
URL: http://vardagstrall.wordpress.com/
Postat av: Rebecca (med bf dagen efter dig)

Ojojoj. Försäkringskassan är inte roliga att fixa med, särskilt när man aldrig har haft med dem att göra tidigare. Så är det för mig med.



Jag skickade in moderskapsintyget (som man får av sin barnmorska och som startar hela processen) i julas, för det rekommenderades på ett sådant där fk-möte att man gjorde det två månader innan bf. Sedan tog det sin lilla tid innan det var registrerat (de har en handläggningstid på 30 dagar för inskickade papper). Nu håller jag på att skicka in uppgifter om inkomst osv och det har varit ett väldigt meck med detta. Alla handläggare man pratar med säger olika och löneadministratörer eller chefer ska fylla i papper osv. Jag hade tänkt att jag skulle ta ut föräldrapenning from 1 mars, för då är bebisen förhoppningsvis här. Nu hela februari klarar jag mig ändå. Men det känns som att jag inte kommer att se röken av några pengar från FK förrän tidigast i maj...

Jaja, man klarar sig. Jag tycker väldigt synd om ensamstående mammor som måste få pengar i rätt tid. Hur gör de?

2011-02-03 @ 10:25:35

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0